Tolk voor Oekraïners

Als een taalbarrière goede zorg in de weg staat, heeft een zorgverlener recht op een tolk, want hij of zij heeft een zorgplicht. Recht op een tolk aan de telefoon of zelfs – bij complexe zorg – op een tolk in de spreekkamer. Goed om dit te weten voor al die mensen die Oekraïners zo warm onthalen. 

 

Maar helaas! Het is ook goed om te weten dat het in de praktijk voor de zorgverlener vaak nog een heel gezoek en gedoe is! Dat ligt niet aan die zorgverlener, dat komt door een besluit van de overheid tien jaar geleden. Inmiddels bezint de huidige overheid zich hierop, en overweegt ook een speciale regeling voor Oekraïners. Zo gauw die regeling er is, zetten we die hier.


Nu vindt u op deze website per sector wanneer een zorgverlener een tolk mag inschakelen. Dat is voor Oekraïense vluchtelingen precies hetzelfde als voor andere vluchtelingen. Hoe de zorgverlener een tolk in kan schakelen, dat leest u per sector, meteen bovenaan!  

Gebruiksaanwijzing

Dit is een kind en geen tolk.png
Mannetje.png

En nu nog één
0800-
NUMMER
voor iedereen